کد مطلب:224284 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:147

عواملی که سبب ساختن مسجد شد
آمد و رفت مردم در قبه و بارگاه حضرت ثامن الائمه ارواحناه فداه با سابقه ای كه در تاریخ بنا ذكر شد موجب جلب توجه خاندان سلطنتی امیر تیمور گردید.

ایل جلایر نیز مانند ایل و قبیله بنی اسد در كربلا - مجاور شهر از علاقمندان این خاندان بودند كه خداوند به آن ها راهنمائی و رهبری كرد تا با حسن سیرتی كه دارند به وصلت شاهانه حسن ثروتی هم پیدا كنند و در راه ارشاد خلق صرف نمایند.

گوهرشاد كه از خاندان سلطنتی تیمور صاحب جواهرات و سرمایه وافری شد بهترین راه صرف آن را به الهام الهی در ساختن مسجدی كنار بارگاه و خیمه و خرگاه امام هشتم دانست و به این عمل خیر اقدام كرد و حتی خود و تمام زنان سلطنتی خاندان تیمور را برای همكاری در این عمل پسندیده دعوت كرد و گفته شده كه همه ی آنان جواهرات خود را برای بناء و ساختمان قبه و بارگاه و مسجد مجاور ساحت مقدس امام هشتم در اختیار بانوی مؤمنه و ملكه فاضله خود گذاشتند و او هم آن چه توانست خرج كرد و بقیه را ذخیره در همان مزار عالی گذاشت تا به موقع صرف آستان قدس رضوی نمایند.

چه توقع و هوش و ذكاوتی خدا به این زن داد كه از موقعیت خود برای آخرت خویش هدیه مستمری بفرستد و در میان همه مجامع مسلمین و جهان زنده به نام باشد.

گوهرشاد به قصد قربت و خدمت به آستان قدس رضوی این همت شاهانه را به كار برد و شاید نذری - و قصدی و هدفی هم داشته كه به آن رسیده ولی چه نذر و قصد و هدفی بهتر از این



[ صفحه 407]



كه یك زن هوشیاری با چنین دوربینی عاقلانه چنین یادگاری بی نظیر برای خود بگذارد.